Postęp w dziedzinie motoryzacji rozwija się w zatrważającym tempie nie tylko ze względów ekologicznych, ale także w kwestiach ekonomicznych. Nowoczesne samochody potrafią nie tylko samodzielnie zaparkować, ale dzięki innowacyjnym technologiom kierowca jest niepotrzebny. Warto podkreślić, że pomimo wielu zaawansowanych systemów układ kierowniczy nie różni się w żaden sposób pod względem mechanicznym w stosunku do samochodów przyszłości.

Co to jest maglownica samochodowa?

Przekładnia kierownicza przypominająca zębatkę to tzw. maglownica, która jest wyposażeniem każdego samochodu. Eksploatowana jest przy każdym skręcie, ponieważ wpływa na ruch kół za pomocą naszych dłoni. Ze strony technicznej przekładnia kierownicza to najczęściej stosowany podzespół, który odpowiada za przenoszenie ruchów z kierownicy na drążki kierownicze, co doprowadza do skrętu kół. Mechanizm maglownicy zabezpieczony jest specjalną gumową warstwą ochronną, zabezpieczającą podzespół przed wilgocią i zanieczyszczeniami. Dodatkowo wnętrze warstwy ochronnej wypełnione jest smarem, który ułatwia jej działanie. Ze względu na wzmożoną eksploatację maglownica jest elementem wydajnym, która na duży wpływ na bezpieczeństwo kierowców. Niemniej jednak zdarza się tak, że przy nieumiejętnym użytkowaniu można doprowadzić do awarii bądź usterki, co wiąże się z jej naprawą lub wymianą.

Jak nie doprowadzić do uszkodzenia maglownicy?

Awarie mogą przytrafić się każdemu, jednak stosując się do kilku ważnych zasad możemy uniknąć usterki związanej z naprawą bądź wymianą maglownicy. Najważniejszą kwestią jest omijanie nierównych powierzchni występujących na drogach łącznie z ubytkami na nawierzchni. Przejeżdżając przez progi zwalniające również należy zachować ostrożność oraz zdjąć nogę z gazu. W ten sposób z pewnością oszczędzimy także układ hamulcowy. Podjazd pod zbyt wysokie krawężniki to także zmora wielu kierowców, dlatego należy pamiętać, aby nie robić tej czynności nigdy na skręconych kołach. Jednym z najważniejszych powodów dla których kierowcy doprowadzają do uszkodzenia maglownicy jest kręcenie kołami w miejscu, a także postój na skręconych kołach. Wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do uszkodzenia tego podzespołu, jednak warto wziąć pod uwagę fakt, że niektóre modele samochodów mają montowane maglownice niskiej jakości. Niestety na usterki fabryczne czasami nie mamy wpływu, jednak jeżdżąc uważnie i ostrożnie możemy zapobiec niektórym awariom.

Jakie są objawy złej pracy maglownicy?

Do objawów wskazujących na usterkę maglownicy należą nienaturalne drgania oraz zauważalny luz na kole kierownicy. Prawidłowy układ wspomagania kasuje luz na przekładni ślimakowej, lecz podczas pokonywania długich dystansów ciśnienie pompy wpędza drążki kierownicze w drgania, które są zdecydowanie wyczuwalne na kierownicy. Dodatkowo kierowców może zaniepokoić także charakterystyczne stukanie zwłaszcza w trakcie wykonywania skrętu. Jeżeli chodzi o objawy uszkodzenia maglownicy to nigdy nie można bagatelizować znaków, wskazujących na zużycie tego podzespołu. Poważna usterka przekładni kierowniczej może doprowadzić do blokady kół, a w konsekwencji do spowodowania wypadku na drodze. Jeżeli tylko zauważymy niepokojące symptomy złej pracy maglownicy należy sprawdzić awarię w najbliższym warsztacie samochodowym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj